Välkommen till en laddplats i Luxgaraget

Här är lite information som är bra att känna till.

1. Typ av laddbox

2. Hur startar jag laddning

3. Hur snabbt kan jag ladda

4. Lastbalansering

5. Vad gör jag om laddningen inte startar

6. Mer teknisk info för den intresserade

1. Varje laddplats är utrustad med en Charge Amps Halo laddbox. Det finns också en

   personskyddsbrytare/jordfelsbrytare för varje laddbox.

2. För att starta laddningen ansluter du laddkontakten som sitter på sladden som är

   upplindad kring Halo boxen till ladduttaget på din bil.  Centrumringen på boxen blinkar då gult och 

  boxen behöver auktoriseras för att laddning skall starta.

  Detta kan göras i Voltivas app eller med ett RFID kort som är godkänt för den aktuella laddboxen.

  Efter att start av laddning gjorts i Voltiva appen eller om RFID kortet godkänns blinkar ringen blått.

  (Om RFID kortet inte godkänts så blinkar ringen rött)

  När laddningen startar så börjar de vita lysdioderna på kanten av Halo boxen ’vandra runt’. De flesta el- och laddhybridbilar

   visar också på en display i bilen att laddningen har startat.

3. Effekten som kan laddas i bilen beror dels på effekten från laddboxen dels på

   systemet i bilen och vilken effekt som därmed kan tas emot. Normalt är effekten 3.6-3.8 kW.

4. Lastbalansering

   För att undvika överbelastning av elsystemet och att säkringar löser ut, om många

   bilar skall ladda samtidigt, så har systemet en begränsning som kan minska

   laddströmmen till bilarna för att hålla sig under möjligt effektuttag.

5. Om laddningen inte startar

   Om lysdioderna inte börjar ’vandra runt’ på kanten av Halo boxen, efter att du aktiverat med Voltiva app eller RFID kortet,  
   så kontrollera om bilen anger någon felorsak.

   Prova att koppla loss laddsladden och starta om laddboxen genom att slå av tillhörande personskyddsbrytare, vänta en stund (1 minut) och slå på den igen.

   Prova att ansluta bilen igen.

   Kontrollera om det är många andra bilar som laddar samtidigt – ’vandrande lysdioder’ på andra Halo boxar, i så fall kan det vara lastbalanseringen som gör att        den aktuella boxen levererar lägre effekt. Vissa bilar kan ha problem att starta laddningen om effekten är låg. Låt i så fall bilen vara ansluten och kontrollera t        ex nästa dag om laddning skett.

   Kvarstår problemen så kontakta i första hand Voltiva för vidare felsökning. I andra hand Luxgaraget.

6. Mer teknisk info

   Finns på Charge Amps hemsida, Charge Amps

   Lastbalansering (de 30 första installerade på nedersta plan, 1009-1034,1098,1099,1149,1150)

   Varje box är ansluten till en fas på en trefas kabel som är avsäkrad med 64 Ampere. I

   vår installation sitter 10 laddboxar på en fas som kan leverera 64 ampere. Eftersom

   boxen maximalt tar 16 ampere, så kan alltså 4 av de 10 boxarna ladda fullt samtidigt.

   (4*16=64 ampere)

   Om fler bilar vill ladda samtidigt kommer lastbalanseringen att minska tillåten ström

   från varje laddbox ner till 6 ampere i det fall att alla 10 boxar är anslutna till bilar

   som vill ladda. (10*6=60 ampere vilket är mindre än de tillgängliga 64).

   Vad vi kunnat konstatera, så är det i praktiken sällan så att så många bilar behöver

   ladda samtidigt att lastbalanseringen har aktiverats. Till viss del beror detta

   naturligtvis på vilka typer av bilar som står parkerade. Rena elbilar behöver ladda

   mer och längre än laddhybrider som har mindre laddbehov.

   Lastbalansering (de 30 sista installerade på nedersta plan och mellanplan efter ombyggnad 2025)

   Varje box är ansluten till alla tre faser på en trefas kabel som är avsäkrad med 3*64 Ampere. I vår installation sitter 30 laddboxar på nedersta plan som då disponerar 3*64 A.

På mellanplanet är det totalt 37 laddboxar, där de ursprungliga 24 är en grupp och den andra för närvarande har 13 laddboxar. 
Den senare kan byggas ut ytterligare.

   Att alla boxar är anslutna till alla 3 faser ger en större flexibilitet att nyttja tillgänglig effekt då varje box kan tilldelas valfri fas. Tilldelningen görs automatiskt av lastbalanseringen när laddning påbörjas och kan förändras under en laddsession (s k fasrotation).


Senast uppdaterad 2025-02-25 av Jan Tjernberg.