Luxgaraget har idag 97 installerade laddboxar av typen Charge Amps Halo.
84 av dessa är dedikerade laddboxar, dvs de hör till en viss p-plats.
13 stycken är delade laddboxar, dvs laddboxen är avsedd att kunna delas av de två p-platserna som finns på var sida om laddboxen. Vi har alltså 26 p-platser som kan få tillgång till delad laddning.
Totalt i garaget har vi 110 platser med möjlighet till laddning.
Genom att dela laddbox ger vi fler tillgång till laddning, minskar investeringskostnaden och tar hänsyn till den begränsning av eleffekt vi har in till garaget.
Du som har en delad laddplats behöver komma överens med din ‘laddkompis’ om hur ni vill fördela tillgången till laddboxen. Grundmässigt förelår vi att den som står på p-plats med udda nummer laddar på udda datum från kl 12 mitt på dagen till nästa dag kl 12.
Exempel: Jonas kommer hem kl 17 den 1 Februari och har p-plats 3001.
Eftersom det är udda datum och han står på en udda plats kan han starta laddning över natten.
Om ni båda ‘laddkompisar’ är överens så kan ni naturligtvis hitta en annan model som fungerar för er båda.
Se till att ni låser loss laddkabeln när ni laddat klart, så att er ‘laddkompis’ kan flytta kabeln till sin bil.
Ofta kan detta göras vi app i telefonen eller inställning i bilen.
Debiteringen för laddkostnaden sker på det laddabonemang som används vid aktiveringen av laddning, så det hanteras separat för respektive ‘laddkompis’.
Här är lite information som är bra att känna till.
1. Typ av laddbox
2. Hur startar jag laddning
3. Hur snabbt kan jag ladda
4. Lastbalansering
5. Vad gör jag om laddningen inte startar
6. Mer teknisk info för den intresserade
1. Varje laddplats är utrustad med en Charge Amps Halo laddbox. Det finns också en
personskyddsbrytare/jordfelsbrytare för varje laddbox.
2. För att starta laddningen ansluter du laddkontakten som sitter på sladden som är
upplindad kring Halo boxen till ladduttaget på din bil. Centrumringen på boxen blinkar då gult och
boxen behöver auktoriseras för att laddning skall starta.
Detta kan göras i Voltivas app eller med ett RFID kort som är godkänt för den aktuella laddboxen.
Efter att start av laddning gjorts i Voltiva appen eller om RFID kortet godkänns blinkar ringen blått.
(Om RFID kortet inte godkänts så blinkar ringen rött)
När laddningen startar så börjar de vita lysdioderna på kanten av Halo boxen ’vandra runt’. De flesta el- och laddhybridbilar
visar också på en display i bilen att laddningen har startat.
3. Effekten som kan laddas i bilen beror dels på effekten från laddboxen dels på
systemet i bilen och vilken effekt som därmed kan tas emot. Normalt är effekten 3.6-3.8 kW.
4. Lastbalansering
För att undvika överbelastning av elsystemet och att säkringar löser ut, om många
bilar skall ladda samtidigt, så har systemet en begränsning som kan minska
laddströmmen till bilarna för att hålla sig under möjligt effektuttag.
5. Om laddningen inte startar
Om lysdioderna inte börjar ’vandra runt’ på kanten av Halo boxen, efter att du aktiverat med Voltiva app eller RFID kortet,
så kontrollera om bilen anger någon felorsak.
Prova att koppla loss laddsladden och starta om laddboxen genom att slå av tillhörande personskyddsbrytare, vänta en stund (1 minut) och slå på den igen.
Prova att ansluta bilen igen.
Kontrollera om det är många andra bilar som laddar samtidigt – ’vandrande lysdioder’ på andra Halo boxar, i så fall kan det vara lastbalanseringen som gör att den aktuella boxen levererar lägre effekt. Vissa bilar kan ha problem att starta laddningen om effekten är låg. Låt i så fall bilen vara ansluten och kontrollera t ex nästa dag om laddning skett.
Kvarstår problemen så kontakta i första hand Voltiva för vidare felsökning. I andra hand Luxgaraget.
6. Mer teknisk info
Finns på Charge Amps hemsida, Charge Amps
Lastbalansering (de 30 första installerade på nedersta plan, 1009-1034,1098,1099,1149,1150)
Varje box är ansluten till en fas på en trefas kabel som är avsäkrad med 64 Ampere. I
vår installation sitter 10 laddboxar på en fas som kan leverera 64 ampere. Eftersom
boxen maximalt tar 16 ampere, så kan alltså 4 av de 10 boxarna ladda fullt samtidigt.
(4*16=64 ampere)
Om fler bilar vill ladda samtidigt kommer lastbalanseringen att minska tillåten ström
från varje laddbox ner till 6 ampere i det fall att alla 10 boxar är anslutna till bilar
som vill ladda. (10*6=60 ampere vilket är mindre än de tillgängliga 64).
Vad vi kunnat konstatera, så är det i praktiken sällan så att så många bilar behöver
ladda samtidigt att lastbalanseringen har aktiverats. Till viss del beror detta
naturligtvis på vilka typer av bilar som står parkerade. Rena elbilar behöver ladda
mer och längre än laddhybrider som har mindre laddbehov.
Lastbalansering (de 30 sista installerade på nedersta plan och mellanplan efter ombyggnad 2025)
Varje box är ansluten till alla tre faser på en trefas kabel som är avsäkrad med 3*64 Ampere. I vår installation sitter 30 laddboxar på nedersta plan som då disponerar 3*64 A.
På mellanplanet är det totalt 37 laddboxar, där de ursprungliga 24 är en grupp och den andra för närvarande har 13 laddboxar.
Den senare kan byggas ut ytterligare.
Att alla boxar är anslutna till alla 3 faser ger en större flexibilitet att nyttja tillgänglig effekt då varje box kan tilldelas valfri fas. Tilldelningen görs automatiskt av lastbalanseringen när laddning påbörjas och kan förändras under en laddsession (s k fasrotation).