Här är lite information som är bra att känna till.
1. Typ av laddbox
2. Hur startar jag laddning
3. Hur snabbt kan jag ladda
4. Lastbalansering
5. Vad gör jag om laddningen inte startar
6. Mer teknisk info för den intresserade
1. Varje laddplats är utrustad med en Charge Amps Halo laddbox. Det finns också en
personskyddsbrytare/jordfelsbrytare för varje laddbox.
2. För att starta laddningen ansluter du laddkontakten som sitter på sladden som är
upplindad kring Halo boxen till ladduttaget på din bil. Centrumringen på boxen blinkar då blått och
boxen behöver auktoriseras för att laddning skall starta.
Detta kan göras i Voltivas app eller med ett RFID kort som är godkänt för den aktuella laddboxen.
Efter att start av laddning gjorts i Voltiva appen eller om RFID kortet godkänns blinkar ringen grönt.
När laddningen startar så börjar de vita lysdioderna på Halo boxen ’vandra runt’. De flesta el- och laddhybridbilar
visar också på en display i bilen att laddningen har startat.
3. Effekten som kan laddas i bilen beror dels på effekten från laddboxen dels på
systemet i bilen och vilken effekt som därmed kan tas emot. Effekten från laddboxen
skiljer idag något mellan nedersta plan och mellanplanet i garaget på grund av att
installationerna skiljer sig något. Normalt är effekten 3.6-3.8 kW.
4. Lastbalansering
För att undvika överbelastning av elsystemet och att säkringar löser ut, om många
bilar skall ladda samtidigt, så har systemet en begränsning som kan minska
laddströmmen till bilarna för att hålla sig under möjligt effektuttag.
5. Om laddningen inte startar
Om lysdioderna inte börjar ’vandra runt’ på Halo boxen, efter att du aktiverat med Voltiva app eller RFID kortet,
så kontrollera om bilen anger någon felorsak.
Prova att koppla loss laddsladden och starta om laddboxen genom att slå av
tillhörande personskyddsbrytare, vänta en stund och slå på den igen.
Prova att ansluta bilen igen.
Kontrollera om det är många andra bilar som laddar samtidigt – ’vandrande
lysdioder’ på andra Halo boxar, i så fall kan det vara lastbalanseringen som gör att
den aktuella boxen levererar lägre effekt. Vissa bilar kan ha problem att starta
laddnigen om effekten är låg. Låt i så fall bilen vara ansluten och kontrollera t ex
nästa dag om laddning skett.
Kvarstår problemen så kontakta i första hand Eways för vidare felsökning. I andra hand Luxgaraget.
6. Mer teknisk info
Finns på Charge Amps hemsida, Charge Amps
Lastbalansering
Varje box är ansluten till en fas på en trefas kabel som är avsäkrad med 64 Ampere. I
vår installation sitter 10 laddboxar på en fas som kan leverera 64 ampere. Eftersom
boxen maximalt tar 16 ampere, så kan alltså 4 av de 10 boxarna ladda fullt samtidigt.
(4*16=64 ampere)
Om fler bilar vill ladda samtidigt kommer lastbalanseringen att minska tillåten ström
från varje laddbox ner till 6 ampere i det fall att alla 10 boxar är anslutna till bilar
som vill ladda. (10*6=60 ampere vilket är mindre än de tillgängliga 64).
Vad vi kunnat konstatera, så är det i praktiken sällan så att så många bilar behöver
ladda samtidigt att lastbalanseringen har aktiverats. Till viss del beror detta
naturligtvis på vilka typer av bilar som står parkerade. Rena elbilar behöver ladda
mer och längre än laddhybrider som har mindre laddbehov.