Under föregående vecka har vi tillsamman med Voltiva och Charge Amps arbetat på att bättre förstå situationen vad gäller laddproblem i Luxgaraget och vilka åtgärder vi kan göra på kort och längre sikt.
Efter att ha tittat på rapporter över laddsessioner både i Charge Amps portal och i Voltivas portal så ser vi att de allra flesta kunnat ladda under November. Dock är det några som upplevt och i vissa fall fortfarande upplever problem.
Problemen vi fått rapporterade är:
Vad gäller firmware upgradering (till OCPP) så har detta bara gjorts för laddare på nedersta planet (platsnummer 1XXX). Laddare på mellanplanet (20XX) har inte uppgraderats på grund av tekniska begränsningar. På längre sikt undersöker vi om/hur vi kan uppgradera även dessa till OCPP.
(Voltiva beklagar att de i vissa fall givit felaktig information om detta)
Voltiva har gjort och fortsätter göra omkonfigurationer av lastblansering för laddare på nedersta planet. Vad vi kan se så ger detta förbättringar.
Vi har också gjort en del tester som pekar på att när det gäller problem 1 så är det säkraste att använda RFID-kortet (Eways-kortet) för att starta laddning. Framförallt gäller detta nedersta planet där mobiltäckningen är sämre och det därmed kan ta tid att aktivera via Voltiva appen.
Vissa bilar är känsliga för tiden det tar att aktivera laddboxen, prova då att aktivera laddboxen INNAN du ansluter laddsladden till bilen.
1. Anslut INTE laddsladden.
2. Håll RFID-kortet mot mitten på boxen. Mittenringen skall då bli blå (1XXX laddare) eller grön (20XX laddare). Blir den röd eller boxen reagerar inte alls, är RFID-kortet inte godkänt och du behöver kontakta Voltiva för att få det tillagt till ditt laddabonnemang.
3. Anslut sladden till bilen. Laddning bör då starta.
För att vi på ett strukturerat sätt skall kunna åtgärda de problem som fortfarande kvarstår efter de åtgärder som nu vidtagits vill vi att du rapporterar om du fortfarande upplever problem.
Maila till styrelsen@luxgaraget.se med svar på följande frågor
Den tekniska överflyttningen från Eways till Voltiva genomfördes under måndag 28/10.
Start av laddning kan göras både med Voltiva appen och Eways RFID kort.
Blinkar boxen rött med RFID kortet så är det inte registrerat för den laddboxen.
Kontakta i så fall Voltiva support och uppge vilken laddbox ni försökt aktivera och vid vilken tidpunkt.
De kan då se vilket RFID ni använt och lägga till det på ert laddabonnemang.
Charge Amps uppdaterade 30/10 programvaran (firmware) i laddboxarna på nedersta planet.
Laddboxarna på mellersta planet är av första generationen (Gen1) och kan inte uppgraderas.
Efter uppdatering har led indikeringen ändrats något, när laddning pågår så lyser det svagt blått mot tidigare grönt.
Laddboxarna är uppmärkta med nya dekaler. Varje box har en unik QR-kod som kan skannas vid felsökning.
Frågor och svar
F: Var finns info om hur Voltiva appen fungerar?
S: Läs i dokumentet '230919 Voltiva appen' nedan.
F: Vad innebär 'laddrättighet' med Voltiva?
S: Läs i dokumentet 'Du har fått en laddrättighet - Luxgaraget' nedan.
F: Går det att dela på ett Voltiva abonnemang, t ex inom familjen så att flera kan starta laddning?
S: Ja det går, läs hur du gör här.
F: Kan jag fortsätta att använda mitt Eways RFID kort för att starta laddning isf Voltiva app?
S: Ja vi har testat och det fungerar. Har du problem att få det att fungera kontakta Voltiva.
F: Jag har dåligt mobiltäckning vid min plats i garaget. Hur gör jag?
S: Fortsätt använda Eways RFID kort. Har du inget går det att beställa nytt RFID kort hos Voltiva.
F: Kan jag använda RFID kortet på valfri laddbox som det gick med Eways?
S: Nej, det går inte längre. Ditt RFID kort är registrerat på ditt laddabonnemang och kan bara användas på de laddare du ser i Voltiva appen (vanligen enbart den på din plats).
F: Jag har problem att få igång laddningen eller den avbryts, vad gör jag?
S: Kontakta Voltiva på support@voltiva.se eller 020 - 89 94 80, uppge Luxgaraget och ditt p-platsnummer
Uppdaterad 26/11 kl 19.45
Vi har nu brandsläckare på varje plan vid de två trapphusen i garaget.
Läs mer om hur du agerar vid en eventuell brand på Brandskyddsföreningens hemsida
https://www.brandskyddsforenin....
Rädda - Varna - Larma(112) - Släck
Våtsopning av garaget planeras för följande dagar 2025
20-22 maj 2025
25-27 november 2025
Översta plan sopas dag 1, mellersta plan dag 2 och nedersta plan den sista dagen.
Notera att enligt hyresavtal så skall bilar flyttas från parkering aktuell städdag.
Vi kommer även att prova att göra två sopningar av enbart körbanorna under 2025.
Då kan bilarna stå kvar men vill du ha en ren plats kan du själv sopa ut sand mm till
körbanan någon dag innan sopningen.
Detta planeras till 12/2 och 27/8.
Vi börjar få rapporter om att fjärrkontrollerna tappar räckvidd.
Det är ju några år sedan vi introducerad dessa, så i de flesta fall beror det på att batterierna börjar ta slut.
Hur länge batterierna räcker beror naturligtvis på hur ofta fjärrkontrollen används.
Det sitter två stycken CR2016 batterier i den.
Ni byter själva batteri genom att skruva bort den lilla skruven och dela på fjärrkontrollen
ta ut elektronikkortet och byt batterier och sätt ihop den igen.
30 579 besökare sedan 2020-06-28